Зависимите хора мислят само за собственото си задоволяване и „изпълване“, искат да бъдат щастливи, но не и да се издигнат, те не са склонни да приемат нещастието, самотата и страданието, присъщи на процеса на развитие на духа. Те не се грижат за духовното израстване на партньора, на обекта на тяхната зависимост, стига им той да ги задоволява. Зависимостта е една от формите на поведение, за която ние неправилно използваме думата „любов“, тъй като изцяло му липсва стремеж към духовно развитие. Сега ще разгледаме други такива форми и надявам се, ще стане ясно, че любовта никога не е единствено катексис, без отношение към развиването на духа.
Често говорим за хора, които обичат неодушевени обекти или някакви дейности. Ние казваме: „Той обича парите“, „Той обича властта“, „Той обича градинарството“ или „Той обича да играе голф“. Разбира се, индивидът може да надскочи нормалните човешки възможности, като работи по 60, 70,80 часа на седмица, за да натрупа богатство и власт. И въпреки това работата по натрупването им може да не бъде самоиздигане сама по себе си. Всъщност ние често казваме за някой изявен магнат: „Той не е голяма личност, той е дребен и незначителен“. Когато говорим колко много този човек обича парите и властта, ние въобще не го възприемаме като обичаща личност. Защо? Защото парите и властта за такъв човек са се превърнали в цел сами за себе си, а не са средство за духовно издигане. Единствената цел на истинската любов е духовното израстване, съпътстващо еволюцията на човека.
Хобито е занимание, насочено към себе си, а това е един вид подхранване с енергия за постигане на духовно израстване. Като обичаме себе си, ние се нуждаем от неща, които не са директно духовни. За да задоволим духа, трябва да задоволим и тялото. Ние се нуждаем от храна и подслон. Независимо от това колко сме се посветили на израстването, ние имаме нужда от почивка, спорт и развлечения. Светците също спят и дори пророците трябва да играят – оттук правим заключението, че хобито е способът, чрез който обичаме самите себе си. Ами ако хобито стане цел само по себе си, тогава то се превръща в заместител, вместо да бъде средство за постигане на саморазвитие. Понякога именно тази метаморфоза прави хобитата толкова популярни. На игрището за голф например може да видите застаряващи мъже и жени, чиято главна цел в живота е да направят още няколко удара. Това усилие им създава чувството, че постигат някакъв прогрес по принцип, докато всъщност са спрели своето развитие и се опитват с успехите в хобито да замажат собствените си очи. Ако поне малко обичаха себе си, те не биха си позволили с толкова страст да преследват такива незначителни цели с безславно бъдеще.
От друга страна, парите и властта може да бъдат средство за постигане на любовна цел. Един човек например може да се нагърби с една политическа кариера само за да използва властта си в полза на човечеството. Други хора се стремят към богатство, за да пратят децата си в добри училища или да си осигурят свободата и времето за придобиване на знания и размисъл, необходими за духовното им развитие. Такива хора не обичат парите и властта, а хуманността.
Сред многото други неща в тази глава искам да покажа, че употребяваме думата „любов“ много общо, неточно и относително, което от своя страна обърква разбирането ни за любов. Не очаквам, че езикът ще се промени в това отношение. И все пак, докато продължаваме да използваме думата за описание на връзка между нас и нещо от значение за самите нас, нещо, което катексираме, към което насочваме енергия, без оглед на качеството на тази връзка, ние ще продължаваме да имаме трудности при разграничаването на доброто от лошото, разумното от глупавото, благородното от подлото.
Като използваме нашата специфична дефиниция, става ясно, че може да обичаме само човешки същества. Това е така, защото само хората притежават дух, способен на съществено развитие. Вземете например домашните питомци. Ние „обичаме“ семейното куче. Храним го, къпем го, галим го, дресираме го и играем с него. Когато е болно, зарязваме всичко и отиваме при ветеринарния лекар. Ако умре или избяга, ние изпадаме в меланхолия. Дори за някои самотни хора без деца то може да се явява единствената причина, поради която все още живеят. Ако това не е любов, какво е тогава? Все пак нека видим какви са разликите между общуването с животно и връзката с човешко същество. Първо, комуникацията с любимото животно е силно ограничена в сравнение с общуването ни с други хора. Ние не знаем за какво мислят нашите питомци. Това неведение ни позволява да им приписваме своите чувства и емоции, което ни кара да ги чувстваме много близки. Това обаче може никак да не отговаря на реалността. Второ, ние сме доволни от домашните си животни само ако те ни се подчиняват безпрекословно. Това е принципът, според който избираме нашите питомци. Или се отърваваме от тях, ако те не ни слушат. Ние не задържаме любимци, които не се подчиняват или ни нападат. Единственото училище, на което пращаме животните си, това е училището за дресировка. А при връзка с хора ние искаме другият „да има свои собствени желания“. На практика това е желанието другият да бъде различен, което е една от характеристиките на истинската любов. Най-накрая, в отношенията си с питомците искаме да видим, че те са зависими от нас. Ние не ги отглеждаме, за да ни напуснат след това. Искаме ги близо до себе си, легнали покорно до камината. Ценим тяхната привързаност към нас, а не тяхната независимост.
Въпросът за „любовта“ към любимите животни е много важен, защото много, много хора са способни да „обичат“ само питомците си, а не могат да обичат истински други човешки същества.
Голям брой американски войници сключват идилични бракове с германски, италиански и японски „военни годеници“, с които те не могат да осъществяват словесен контакт. Но когато техните „годеници“ научат английски, тези бракове започват да се разпадат. Служещите вече не могат да приписват своите собствени чувства, мисли, желания и цели на жените си. С други думи, те губят връзката от типа господар-питомец. Когато съпругите им научат английски, съпрузите започват да разбират, че тези жени имат идеи, мнения и цели, различни от техните. Тогава за някои от тях любовта се развива, но за повечето запада. Една свободна жена с право се пази от мъж, който при обръщенията си към нея използва думи, означаващи домашни животни. Той наистина може да я харесва само защото я асоциира с домашно животно, но не е в състояние да оцени нейната сила, независимост и самостоятелност. Може би най-тъжният пример за това явление е големият брой майки, които могат да „обичат“ децата си само докато са бебета. Такива жени има навсякъде. Те са идеални майки докъм втората година -безкрайно нежни, кърмещи с радост, непрекъснато любвеобилни, изцяло посветени на изхранването на бебетата си и изключително щастливи от това, че са майки. Но картината се сменя за един миг. С появата на собствена воля у детето – не се подчинява, отказва да играе, хленчи, започва само да се запознава със света – секва и майчината любов. Майката загубва своя интерес към детето, престава да насочва енергия към него (декатексира го), приема го като неудобство. През това време майката чувства несекваща нужда да забременее отново и да има друго бебе. Обикновено това става и цикълът се повтаря. Ако ли пък не, може лесно да се забележи как тя търси някое чуждо бебе, обикновено съседско, върху което да излее цялата си „майчина“ любов, като при това напълно занемарява собственото си дете (или деца). За нейното дете „отвратителната втора година“ е не само край на ранното му детство, но и край на майчината любов. Болката и липсата, която то изпитва, е явна за всички освен за майката, заета с новото си бебе. В резултат на това обикновено израстват депресирани или пасивно зависими деца. .
Това предполага, че за „любовта“ към бебетата, питомците или дори към зависимите съпрузи е много подходящо да се използва терминът „майчин инстинкт“ или, по-общо казано, „родителски инстинкт“. Можем да я оприличим с инстинктивното поведение при влюбването, което не е истинска любов, защото не изисква усилия и не е резултат на съзнателен избор. Това чувство стимулира оцеляването на вида, но не допринася за духовното развитие. То е близко до любовта, тъй като спомага за създаването на връзки, благодарение на които би могла да се появи истинската любов. Но при все това е необходимо много повече, за да се получи здрав и продуктивен брак, за да се отгледат здрави и духовно израстващи деца и да се допринесе за човешката еволюция.
Въпросът е, че грижата за подхранването на растежа обикновено е и трябва да бъде нещо повече от просто хранене. Грижата за подхранването на духовното израстване е много сложен процес, който не може да бъде управляван от инстинктите. Майката, спомената в началото на тази част, която не пуска сина си да ходи на училище с автобуса, е подходящ пример за случая. Всеки Ден го кара с колата до училище и обратно, по този начин се грижи за него, само че той не се нуждае от това. Нейната прекалена загриженост явно забавя, вместо да ускорява процеса на духовното му развитие. Други подходящи примери: майки, които дават все повече храна на и без това понапълнелите си деца; бащи, които купуват на синовете си цели сандъци с играчки, а на дъщерите си – цели гардероби с дрехи; родители, които не поставят ограничения и не могат да отказват. Любовта не е просто отдаване. Тя е разумно отдаване и разумно въздържане. Тя е разумна похвала и разумна критика. Любовта е разумно смъмряне, спорене, противопоставяне и напътствие, ускорение и задържане, успоредно с морална подкрепа. Тя е предводителство. Думата „разумно“ показва необходимостта от преценка, а преценката изисква нещо повече от инстинкт, тя изисква премислено и често болезнено вземане на решения.
Откъс от “Изкуството да бъде Бог” – Морган Скот Пек
Център за Психология и Психотерапия